söndag 13 januari 2008

Frustration vid Babels bord

Missmodet väckte mig min första lördagmorgon pa Hawaii. Denna välsignade språkförbistring är väldigt frustrerande emellanåt, men det är väl bara att ha tålamod (efter tre månader MÅSTE det vara annorlunda, annars får någon ta mig till farbror Doktorn...). När folk pratar engelska klart och tydligt förstår jag faktiskt det mesta. Men att sitta runt bordet pa McDonald's med ett gäng underbara chicka tjejer som alla pratar otydlig, speedad amerikanska (och med allt pipande oväsen runt omkring!) uppfattar jag i nuläget knappt ETT ORD av vad de säger, och känner mig självklart fullständigt delaktig och med i gemenskapen... suck (jo, jag har pratat med dem om det nu). NU SPRINGER ALLA TILL STARBUCKS SÅ JAG FÅR FORTSÄTTA SENARE!

Tillbaka igen (ett dygn senare). Jo, jag måste helt enkelt övervinna mitt dåliga självförtroende på engelskan, för mycket sitter i huve´t. Jag måste TRO att jag kan prata engelska annars kommer jag fortsätta hacka fr....am me...ning..ar he..la livet (låter det troligt?..). Det finns nog hopp för mig också :)

4 kommentarer:

Lotta sa...

Det var väl detta som var syftet med din resa? Men det är bara att käka grus, bita i sura äpplen mm och göra sig löjligt frågvis så kommer säkert ditt utmärkta skolbetyg i detta ämne snart visa sig välförtjänt:)! Fortsätt bara fråga om så lär de sig snart att snacka långsammare. Annars får du väl be om uttydningens gåva;), KRAM!

Jenny sa...

Misströsta inte Susanne. Snart kommer du hänga med i det allra mesta och själv tala lika speedad, brölig amerikanska, ja till och med drömma på detta språk... Tro mig jag vet av egen erfarenhet. Ett tips, köp några bra böcker på engelska (finns supermycket bra kristen litteratur i USA) och läs så kommer du ännu snabbare in i språket. Om du nu har tid att läsa.. Kul att se alla bilder, du verkar ha det toppen. Kram! Jenny

susanne sa...

Tack för er uppmuntran! det går väl framåt varje dag antar jag.... Perfekt att vara i en skolklass med 12-åringar där språket är på en lagom nivå för mig.. haha... Jag får dessutom lyssna på massa intressant undervisning om Hawaii, den aktiva vulkanen här (!!!) osv. Kanske Gud satte mig på den platsen.

Makena sa...

Håller med Jenny...snart bröjar du tänka på engelska. Det gjorde även jag när jag bott i UK ett tag :)

Kram!